eXtreme Programming ja GitHubi Octocat

Arendusmudel: ekstreemne programmeerimine

Agiilsed mudelid lähenevad tarkvara arendusele iteratiivselt, ehitades tarkvara osade kaupa (vastandina lineaarsele arendusele, näiteks kosemudel). Ekstreemne programmeerimine (eXtreme Programming või XP) on üks näide agiilsest tarkvaraarendusmudelist. XP osadeks on paaris programmeerimine, 2- kuni 3-nädalaste planeerimistsüklite järgmine ning järjepidevad ja sagedased väljalasked, et kiiresti õppida, mis töötab ja mis mitte. XP "pioneer" Unruly (reklaamitehnoloogiate firma) on selle põhimõtteid rakendanud 2000ndatest aastatest ning täheldatud on efektiivsuse, innovatsiooni ja töötajate loovuse paranemist.

Extreme Programming

Siinkohal ülevaade viiest XP meetodist, mida Unruly rakendab oma töös:

1. Ekstreemne suhtlemine (eXtreme Communications), mis hõlmab endast igahommikuseid püstiseistes tehtavaid koosolekid, kus arutatakse eesoleva päeva eesmärke ja võimalikke takistusi. See võimaldab ideid jagada ja  positiivselt meelestada töötajaid selleks päevaks.

2. Post-It märkmete sein igale tiimile, kus on ülesanded, mis on märgistatud tiimiliikme nimega ja ülesandega. Need omakorda on jagatud omaette sektsioonidesse selle järgi, kas need vajavad ärategemist näiteks selle nädala või päeva jooksul, või on tehtud. Kõik teavad, mida nad tegema peavad ja mida teised tegema peavad, ning on avalikult vastutavad selle eest.

3. Planeerimismängud, mis toimuvad iga kolme nädala tagant ning hõlmavad endas võimalust pakkuda välja, mida ehitada ja millega töötada järgneva 15 päeva jooksul, et firma oma eesmärkide saavutamisele lähemale viia. Regulaarne eesmärkide ülevaatamine võimaldab tähelepanu suunata prioriteetsematele ülesannetele ning nende arutamine tähendab, et iga tiimiliige peaks saama aru, miks midagi tehakse ja miks see vajalik on.

4. Paarisprogrammeerimine on üks XP alustalasid, kuna paarides töötamisel on suurem tõenäosus, et vead võimalikult vara avastatakse ja parandatakse ning lahendused on üldiselt paremad.

5. Retrospektiivne sein, kus kõik töötajad võivad väljendada, kuidas nad tundsid end erinevates projektistaadiumites ning millised mõtted tekkisid. Selline lähenemine on oluline usalduse loomiseks ning kui töötajad tunnevad end turvaliselt, siis on nad ka loovamad ja julgevad enda ideid väljendada.

Mainitud viis meetodit esindavad XP põhiväärtusi, milleks on suhtlemine, lihtsus, tagasiside, julgus ja austus (communication, simplicity, feedback, courage and respect). Kuigi XP meetodit on väga palju kritiseeritud kui ajakulukas (palju koosolekuid ja sotsialiseerumist) ning paarisprogrammeerimine ei ole kindlasti kõigile mõeldud, siis on kindlasti ekstreemprogrammeerimise mudelist nii mõndagi õppida ning ei saa eitada, et mitmed mainitud meetodid suurendavad töötajate produktiivsust ja rahulolu.


Ärimudel: Freemium ja kaubamärgi müümine


Ärimudeli näitena tooksin GitHubi, mis töötab Freemiumi mudeli alusel - põhimõtteliselt saab GitHubi kasutada piiramatus mahus enda repositooriumite hostimiseks, ning kui soovida lisateenusi ja rohkem võimalusi ka privaatsete repositooriumite hostimiseks, siis on ka see võimalik kuutasu eest. GitHub on õigustatult saanud endale nimesid nagu "programmeerijate sotsiaalmeedia" või "lähtekoodide Google drive", sest on endasse koondanud arvuka globaalse kogukonna, kes avatud lähtekoodiga projektides koos töötavad.

Huvipakkuvam on aga hoopis GitHubi kaubamärk, milleks on manga-stiilis isiksustatud kass "Octocat". Algselt nimetatud "Octopuss"iks, oli selle autoriks Simon Oxley, kes disainis ka Twitteri logo. Esialgu oli plaanis lihtsalt Octocati kasutada selleks, et luua lõbus leht veateate kuvamiseks. Inimesed sattusid aga sellest vaimustusse, mistõttu palgati Octocati täiustamiseks eraldi disainer täiskohaga tööle. Octacati variatsioonide jaoks loodi omaette blogi Octodex ning varsti hakkasid inimesed nõudma Octacati pildiga kleepse:

"GitHub holds its superfans, the people that love the company and share their love with others, in high regard. With so many of them asking for stickers, how could we say no? We began to produce stickers, hundreds of each illustration, to hand out at conferences. The stickers were so popular that no supply of stickers would last more than a few minutes in our booth before being completely depleted."



Octocat

Ühest disainerist sai terve tiim ning varsti lisandusid kleepsudele ka kujukesed, T-särgid jne. Põnev on selle näite juures just see, kuidas GitHubi logost kujunes inimeste nõudmisel omaette bränd, millel on oma lugu ja ärimudel. GitHubi poe ja selle (Octocati) toodetega saab lähemalt tutvuda siin.


 Viited:

https://www.scnsoft.com/blog/software-development-models

https://unruly.co/

https://www.linkedin.com/pulse/how-extreme-programming-gave-my-company-x-factor-sarah-wood

https://airbrake.io/blog/sdlc/extreme-programming

https://airbrake.io/blog/internet/extreme-programming-for-extreme-programmers

https://medium.com/@polygyan/githubs-business-model-5b7a739b2754

https://pando.com/2013/07/08/original-github-octocat-designer-simon-oxley-on-his-famous-creation-i-dont-remember-drawing-it/

http://cameronmcefee.com/work/the-octocat/

Comments