Virtuaalne reaalsus ja tugilahendused

Uurides mitmeid tugilahendusi jõudsin virtuaalse reaalsuse ja seal kasutatavate tugilahendusteni. Minu jaoks oli üllatav, kui mitmekülgseid lahendusi on välja mõeldud erinevate puuetega kasutajate jaoks,  arvestades nii liikumis-, nägemis- ja kuulmisvaegustega.


The Persistence

Üheks näiteks on Playstationi mäng The Persistence, kus on arvestatud väga erinevate võimetega inimestega. Nagu mängu direktor Stuart Tilley ütles:

We really focused on designing The Persistence to be a tough challenge, but we also believe that games should be fun and inclusive for players of different skill levels, and also for players with disabilities.

Mängu seadetes saab igal hetkel muuta näiteks kui palju vaenlased kahju teevad või kui kiiresti nad liiguvad, pakkudes võimalust ka vähemtõsiste liikumis- ja koordinatsioonipuuetega inimestele mängu sobival tasemel nautida. Lõpmatu laskemoon tähendab, et ka vähese täpsuse korral on võimalik mängu jätkata, ning lõputu teleporteerumine lihtsustab ringiliikumist. Vaenlaste läbi seinte nägemine erkpunaselt on abiks nii vaegnägijatele kui ka aeglasema reaktsioonikiirusega inimestele, sest võimaldab vaenlasi varem tuvastada. Kui tavamängija peaks tähelepanu pöörama helidele vaenlaste tuvastamiseks, siis kuulmishäirete korral on võimalik sisse lülitada visuaalsed märgid oluliste helide esitamiseks, mis näitavad, kust poolt heli tuleb. Ka mängimiseks kasutatavad nupud on võimalik enda vajadustele vastavalt ümber paigutada.

Veel üheks näiteks on Microsofti Seeing VR, mis on kogum umbes 14 tööriistast, mis peaksid virtuaalse reaalsuse kättesaadavamaks muutma vaegnägijatele. See on mõeldud kasutamaks VR rakenduste loojatele uute rakenduste loomisel või olemasolevatele rakendusele lisatava võimalusena, mille seadeid saab muuta vastavalt vajadusele ja mida saab sisse/välja lülitada. Tööriistade hulgas on kontrasti muutmine, suurendusvõimalused, keskkonna objektide piiritlemine, mis muudab need paremini eristatavaks ümbritsevast keskkonnast jne. Piiratud vaateväljaga inimesed saavad kasutada ülevaate funktsiooni (väiksemalt kujutatud pilt keskkonnast) või ruumilisi suunavaid jooni, mis näitavad kätte oluliste esemete asukoha. Mitmed vaegnägijatest kasutajad on öelnud VR prillide kohta, et silmadele lähedal asuv ekraan on paremini nähtav ja mugavamalt kasutatav, kuna võimaldab suure ekraani kasutamist ilma sellele lähemale liikumata. Selliste tööriistadega loodetakse mitte ainult mängimine muuta kättesaadavaks vaenägijatele, vaid ka tõsta produktiivsusrakenduste kasutamise efektiivsus.

Mulle tundub, et virtuaalne reaalsus, kuigi veel suhteliselt arengu algusjärgus, pakub juba praegu palju potensiaalirohkeid võimalusi puuetega inimeste jaoks. VRi võimalused ei piirdu ainult mängudega, vaid võivad tulevikus olla oluliseks osaks puuetega inimeste töö- ja elukvaliteedi parandamisel.
 

Viited:

The Persistence
 
The Persistence for PS VR Gets Huge Free Update October 18

Seeing VR

Accessibility for AR and VR (Google I/O '18) 

Comments